Tarzi: komPOST

A blognak nincs különösebb célja. Eggyel több mindent olvashatsz el, látogathatsz meg naponta a világhálón :) Betekintést nyerhetsz nem egyszerű világomba.

Ne felejtsd el elmenteni kedvenceid közé: Ctrl+D

Holdfázis

CURRENT MOON

Friss topikok

2011.11.29. 14:39 Tarzi

Garmin eTrex Legend HCx (update, saját képek!)

 

Sikerült 2010. karácsonyára beszereznem egy Garmin Legend HCx-et, és gondoltam írok róla egy pár sort. A pecsairsoft.hu cikkeiben Interpol nagyon jól leírta a két testvér készülék (Legend, Vista HCx) tulajdonságait, működését, lényegében egy átfogó képet adott a Garmin eTrex sorozat készülékeiről, technikai paraméterükről, tudásukról, ezért én most erre nem térnék ki, csak néhány tapasztalatot osztanék meg a sajátomról, a Legend HCx-ről, mely a kettő, már bemutatott, túra GPS közé pozicionálható.

A Legend HCx-ből a barometrikus magasságmérő, és az elektronikus iránytű hiányzik a Vista Hcx-hez képest. Az irány mutatásának viszonylagos normális működéséhez, kell egy alapvető sebesség, amivel tud számolni a GPS, különben fals értékeket mutat; a kiszámított irányt összehasonlítva egy folyadékcsillapítású tájolóval, egész jól mutatta az északi irányt, egy bizonyos sebességgel sétálva. Ez kb. 15.000 Ft-os árkülönbséget jelent a gyártó oldalán lévő listaárhoz viszonyítva. Mindkét útitárs bővíthető memóriakártyával (a kütyünek belső memoriája nincs!, de egy 2 GB Micro SD mindenre elég --> nem gyári tartozék!)

Jelenleg a turistautak.hu-s térképek közül a legrészletesebb térkép van a készüléken, bár egyszer a szekszárdi tanyavilágban tettünk egy kis rövid túrát, és hát azért elég sok hiányosság lépett fel, mert az ottani utacskák, szurdikok ugye nem voltak rajta, de nem is vártuk el. Meglepően a rendes nyomtatott turista térkép is néha úgy el volt rajzolva, hogy hihetetlen, szóval pár alkalommal igencsak érzésre mentünk (de nem tévedtünk el). Ennek ellenére bátran ajánlom a TUHU-s térképeket, folyamatosan frissítik őket, túrázásra több mint ideális. Geoládák, POI-k részletesen fel vannak tüntetve. Hasznos nagyon!
Illetve még a Naviguide Hungary-t használom, ami szintén elég részletesnek bizonyul a számomra, utcarészletességével és különbőz ikonok mutatják a hasznos infókat is. Ezt még néha kombinálom a Google Earth ingyenes változatával, így ami funkciókra szükségem van, azt mind meg tudom oldani.



A készülék bekapcsolás után nagyon gyorsan talált műholdat, és érezhetően stabilabban működött a természetben, mint a panelházak között, ahol néha némi bizonytalanságot vélek felfedezni, kezdőként, gondolom a leárnyékolások miatt.
Az útvonaltervezésnél néha azért tud érdekes dolgokat csinálni, a másfél kilométerre lévő célt képes 10 km-es kerülővel megtalálni, de ez természetesen beállításfüggő, adott opcióktól, és térképek részletességétől függ, hogy milyen útvonalat tervez (bár bevallom őszintén, ezzel a funkcióval nem sokat foglalkoztam, így valószínű beállítás kérdése). Szóval ne sajnáljuk saját szánk íze szerint beállítani, hogy mi mit szeretnénk. Emellett az itiner elég használható, opcionálisan hangjelzésekkel (különböző fajtájú csippanásokkal) figyelmeztet, ha előbb kívánunk lekanyarodni, vagy túl mentünk az elágazáson.

Több geoládát is kerestünk vele, itt elsősorban a pontosságára voltam kíváncsi, amolyan kezdő módon (léptéket beállítva néztem, hogy hozzám képes milyen pontosan jeleníti meg a ládát), és az eddigi tapasztalatok szerint nagyon pontos a kicsike. Geocachingre nagyon ideális, bátran merem ajánlani! Gyári adatok szerint 5-10m-es pontossággal bír.



A  kütyü funkcionalitása, kezelhetősége, strapabírás:

Először megijedtem, mert féltem, nekem ez kínai lesz, életembe nem használtam még semmi hasonlót, de aztán kellemeset csalódtam. Könnyű használni, és logikus. Mapsource progival nagyon szépen kommunikál.
Két negatívumot tudnék mondani. Az első, hogy magyar használati útmutató nincs, viszont, mind a Mapsource, mind a készülék beszél magyarul, így kb. tapasztalati úton jön rá az ember a funkciókra. Azért egy útmutatót igazán lokalizálhatnának manapság, főleg ha mind a szoftver, mind a készülék szépen beszéli a magyart. A másik, bár számomra ez inkább pozitívum, a joystick a bal oldalon, van ezért jobb kézzel, ha bármit akarunk vele kezdeni kitakarjuk a teljes képernyőt, de mivel én balkezes vagyok ezért számomra nagyon is kényelmes.

 

A készülékház oldala gumírozott, illetve az akku fedél is teljesen valamilyen gumiszerű, jól tapadó bevonatot kapott. A gyártó szerint por és vízálló, de szerintem ez a gumírozás mintha inkább kicsit gyűjtené a port, azonban ez gyorsan letörölhető. Áztam már el vele túrán, bírja az esőt rendesen, pocsolyában sem gond ha megfürdik, de azért nem kell medencébe hajigálni, nem arra való. Masszív érzést nyújt, ha tenyérbe fogja az ember a Legend HCx-et.


Feltölthető akkuval (2500 MAh), simán kibírta az egynapos folyamatos track rögzítést, és esetenkénti térképböngészést, még maradt is kraft az akkuban. A gyártó 26-27 órát említ, takarékos üzemmóddal simán bírja. Nem kell állandóan a legnagyobb fényerőn használni, nappal a legalacsonyabb beállítási érték használata mellett is tökéletesen olvasható a kijelző, és csak akkor kell bekapcsolni ha feltétlenül szükséges.

 

 

Egyéni véleményem:

Bár a fentebb leírtak is inkább szubjektív vélemények, mint tárgyilagos adatok, de azért egy végső konklúziót leírok. Amikor nekiálltam készüléket keresgélni, számomra annyi volt a lényeg, hogy nyomvonalat tudjon rögzíteni, illetve ha megadok egy pontot, akkor mutassa meg, hogy milyen irányban van és milyen messze. Erre az eTrex H-t néztem ki, de láttam, hogy az akkori listaára 27.900 Ft volt szállítás nélkül. De aztán Simaz is ellátott egy pár jó tanáccsal, meg softairen nézegettem a megfelelő topikot ahol jöttek a jó tanácsok, végül a pixmániánál, karácsonyi akció keretébe 36.000 Ft-ért jutottam hozzá szállítással, az amúgy akkor 55.000 forintos listaárú Legend HCx-hez. Mondhatni óriási mázlim volt, mert sajna a listaárat nem tudtam volna rászánni.

 

Nem bántam meg, hogy ezt a készüléket vettem, egy nagyon precíz, könnyen kezelhető navigációhoz jutottam. Csak kár, hogy szegény Google Earth-ből eddig nem tudtam magára a kütyüre, vagy a Mapsource-be varázsolni útvonalat, visszafele természetesen működik.

Többen kérdezték, hogy miért nem okostelefon és külső GPS vevő kombót választottam. Lehet, én vagyok szűk látókörű, de egy telefont telefonálásra, a fényképezőgépet fényképezésre, a GPS-t meg navigációra szeretem használni. Nem szeretem, ha túl sok mindent tud egy kütyü, mert akkor, ahogy mondani szokták, a sok bába közt elvész a gyerek. Illetve kirándulásra, túrázásra, airsoft játékra, stb. soha nem viszek, illetve nem vinnék magammal egy drága telefont, mert tuti agyérgörcsöt kapnék, ha bármi történne vele. A Motorola Defy meg még drága a számomra.

Ami meg végső soron meggyőzött, hogy annyira rossz nem lehet: az orosz különleges erők, a Szpecnaz tagjai megbíznak benne!

 

Tartozékok:


- Készülék
- Manual (nem tud magyarul)
- Mapsource CD Trip and Waypoint Manager (ajánlott valami normális térképet beszerezni hozzá --> http://www.turistautak.hu)
- nyakpánt
- adatkábel (micro USB)
- övtartóhoz (nem tartozék) vagy biciklis konzolhoz (szintén nem tartozék) felfogató műanyag darab (nem tudom a pontos nevét).

 

Forrás:

saját tapasztalat

http://pecsairsoft.hu/cikkek.html

http://www.garmin.hu

2 komment

Címkék: blog teszt beszámoló gps túra legend garmin tarzi etrex hcx


A bejegyzés trackback címe:

https://tarzi.blog.hu/api/trackback/id/tr903422120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzuMe 2011.12.03. 22:29:13

Én okostelefonnal túráztam már elég sokat. Korábban GPS-el. Az okostelefon jó, ha van, de vagy napelemes töltő kell hozzá, vagy pótakksi, mert nem nagyon bírják az aktív gps használatot. Geocachingre jó, mert tudja online is szedni az infókat, de trackelni és tájékozódni inkább céleszköz.

Tarzi 2011.12.05. 08:30:51

Hasonló véleményen vagyok én is. Annyiban jobb lehet talán okostelefon, ha van az embernek mellé net előfizuja akkor ha nagyon nem talál egy geoládát, akkor gyorsan rá tud keresni, már ha van 3g lefedettség :D Az meg már az én ódivatúságom, hogy nem szeretem kombinálni a kütyük különböző funkcióit, de azért egy Motorola Defyre még fáj a fogam :) :)
süti beállítások módosítása